حامد مرادی:

خیلی جای تعجب و تأسفه که در سایتها و وبلاگها هیچ اسمی از استاد بی بدیل موسیقی ، استاد محسن نفر که یکی از اساتید تراز اول کشور هستند برده نشده .آهنگساز و موسیقیدانی که گوشه گیر است و بی هیاهو و بسیار محجور .ایشان نوازنده ای بسیار توانا  و تکنیکی و همچنین صاحب سبک هستند ،صاحب مقام ابداعی هستند (که در سکوت رسانه ای در انزوا فرو رفت) ، کارهای نو و متفاوتی در موسیقی ایرانی ساخته اند (مثلا آلبوم های قدیمی ایشان مثل شمس الضحی- جالب است بدانید یک تنه به جای اعضای ارکستر تار ساز زده اند و آنها را روی هم ضبط کرده اند- و وصل مستان را گوش کنید و ببینید هنوز هم خیلی تازه و جلوتر از زمان هستندآهنگسازیهایشان خیلی خاص و پیچیده و خلاقانه  و غیر قابل پیش بینی است (این خصوصیتها را شاید فقط در استاد علیزاده بتوان یافت)  ، ساختار شکنی ها و نوآوریهایی در ساختار دستگاه های موسیقی کرده اند از جمله در آلبوم فکر نو علاوه بر کار بسیار زیبایی که ارائه داده اند ساختار دستگاه چهارگاه را دگرگون کرده اند (نت شاهد و ایست متفاوت نسبت به چهارگاه مرسوم) و اینکار را در مورد دستگاه های دیگر هم انجام داده اند(اجراهای جشنواره فجر و بداهه هایی که در سایت ایران صدا وجود دارد) که شاید نظیرش تا به حال نبوده (هر چند که عده ای مثل استاد ساکت به غلط ادعای آن- ساختار شکنی- را دارند) . حس و حال بسیار زیبایی در کارهایشان است ، حرکت در کارهایشان موج می زند و نوازندگیشان بسیار سیال است ، ریتمها و الگوهای مضراب کارهایشان جدید و متنوع و  بسیار زیباست ، مضراب راست پر سیم با بیان خاص و شکل های مختلف را در طول نوازندگی به کرات استفاده می کنند که از اختصاصات سبک ایشان است، پاساژها و حرکات آکروباتیک سریع و پیچیده ای در کارهایشان دارند و تفاوت آنها با موارد تقریباً مشابهی که برخی انجام می دهند این است که این کارها برای نمایش مهارت نوازندگی و ایجاد هیجان صرف نیست بلکه جزئی از قطعه می باشد و دارای بیان و معناست  و این جملات پیچیده و مفصل هستند، سونوریته(صدادهی) سازشان بی نظیر است (مانند استاد شهناز و گاهاًصداهای جالبی با ساز تولید میکنند : مثلاً صدایی شبیه خنده:آلبوم خاکستری آبی - ترک 16-سی دی اول) .دوصدایی و چند صدایی در کارهایشان پر رنگ است (که در کارهای سنتی خیلی کم دیده می شود) . کارها و قطعاتشان (چه کارهای قدیمی مثل شمس الضحی یا کارهای جدید مثل مینیاتور یا تکنوازیهایشان)یکپارچه، به لحاظ زمانی طولانی و بدون وقفه ( مینیاتور 2 ساعت و بدون وقفه همراه با مدگردیهای فراوان به صورت باکلام و بی کلام) و از فرم های معمول (پیش درآمد،آواز،چهارمضراب و ...) تبعیت نمی کند و بیشتر شبیه سمفونی های غربیست که این هم یک نوآوری در موسیقی ایرانی است . بداهه نوازی های فوق العاده ای دارند و می توانند مخاطب را چند ساعت میخکوب کنند بدون اینکه زمان را احساس کند و جملاتشان در بداهه نوازی طولانی و دارای ملودیهای غنی و پیچیده همراه با روندی بسیار منطقی و روان است . آلبومهای یاس و خاکستری آبی از آخرین کارهای منتشره ایشان است. چند اجرا هم در سایت ایران صدا از ایشان موجود است . از نکات دیگری که در کارهای ایشان است آهنگسازی و تنظیم قطعات به صورت سلو و ارکستر است . از ویژگیهای آهنگسازی ایشان اینست که قطعاتشان را برای اجرای ارکستر و سلو تنظیم می کنند و قابلیت ارکستری شدن آثار و اجرای آنها با ارکسترهای بزرگ چیزیست که در کارهای سنتی خیلی کم دیده می شود. از ویژگی های ممتاز نوازندگی ایشان اجرای یک تنه ی سلو و ارکستر در تکنوازی هایشان است ! به عنوان مثال در اجرای قطعه ای در ماهور که در سایت ایران صدا موجود است انگار یک تکنواز تار و یک ارکستر تار قطعه را اجرا می کنند ! و ساخت قطعه و فضاسازی و شیوه نوازندگی ایشان به گونه ایست که در تکنوازی هایشان(مثل آلبوم یاس و...) نیازی به وجود ساز دیگر ، حتی ساز کوبه ای وجود ندارد . جالب است بدانید ایشان در سال 1355 قطعات برجسته کلاسیک غربی را با تار زده اند کاری که برخی به تازگی انجام داده و به آن می بالند( جالب اینکه خودشان می گویند کسانی که الآن این کارها را انجام میدهند و در بوق و کرنا هم کرده اند، آن روز در کنسرت هنرستان بوده و دیده اند که اولین بار این کار سخت بوسیله این حقیر انجام شده و آن موقع آرزوی انجام این کار را داشته اند).  ایشان در رشته فلسفه هم تحصیل کرده اند و  جالب اینکه رد فلسفه در نوازندگی و آهنگسازی و آثارشان پیداست .همچنین ایشان چندین موسیقی فیلم هم کار کرده اند.